Zao Wou-Ki (1920 - 2013)

 

zaoZao Wou-Ki naît à Pékin le premier février 1920. Quelques mois après, sa famille s’installe à Shanghai. La famille T’chao, appartient à la très ancienne dynastie Song (Xe-XIIIe siècles après J.-C.). T’chao Wou-Ki - Wou-Ki étant le prénom – choisit le pseudonyme de Zao Wou-Ki à son arrivée en France. En 1967, il participe au Pavillon français lors de l’Exposition Internationale de Montréal au Canada. Il traverse ensuite l'Amérique du Nord avant de séjourner au Mexique chez le peintre Rufino Tamayo et sa femme Olga, rencontrés en 1950. Dans le cadre du Festival de musique de Salzbourg, Zao Wou-Ki dirige le séminaire d’été créé par le peintre Oskar Kokoschka.

Zao Wou-Ki participe également à de nombreuses expositions collectives : "Peinture non figurative de la seconde école de Paris", 1946-1962. "101 chefs-d’œuvre de la Fondation Gandur pour l’Art" au Musée Rath à Genève et "Abstraction picturale, 1949-1969 : Œuvres choisies des collections Guggenheim" au Guggenheim Museum de Bilbao. L’exposition "Artistes chinois à Paris, 1920-1958. De Lin Fengmian à Zao Wou-Ki" présentée au musée Cernuschi à Paris permet de retracer les débuts de Zao Wou-Ki à Paris, dans la logique des échanges France-Chine au XXème siècle.

« J’aime que l’on se promène dans mes toiles comme je m’y promène moi-même en les faisant », aimait dire Zao Wou-Ki

 

Zao Wou-Ki was born in Peking the first of February in 1920. A few months after, his family moved to Shanghai. The family T’chao, belongs to the ancient dynasty of Song (10-13 after J.C.). T’chao Wou-Ki – Wou-Ki was his first name – took the pseudonym of Zao Wou-Ki when he arrived in France. In 1967, he participated in the French pavilion during the International Exhibition of Montreal in Canada. He then travelled to North America before he stayed in Mexico with the painter Ruffino Tamayo and his wife Olga, who had met in 1950. As a part of the Music Festival in Salzburg, Zao Wou-Ki directed the summer seminar that had been created by the painter Oskar Kokoschka. 

Zao Wou-Ki participated in several group exhibitions : “The non-figurative painting of the second school of Paris”, 1946-1962. “101 masterpieces from the Gandur Foundation for Art” at the Rath Museum in Geneva and “Pictorial abstraction, 1949-1969 : Works selected from the Guggenheim collection” at the Guggenheim Museum in Bilbao. The exhibition “Chinese artists in Paris, 1920-1958. From Lin Fengmian to Zao Wou-Ki” organized at the Cernuschi Museum in Paris permitted to trace the beginning of Zao Wou-Ki in Paris, in the logic of the exchanges between France and China in the 20th century.

“I like that people wander in my paintings, just as I wander myself while making them”, Zao Wou-Ki liked to say.